Hőkép készítés használata motorok és hajtások hibakereséséhez

A hőkép készítőnek is nevezett infravörös kamerák hasznosak motor problémák hibakeresésénél, valamint áramfejlesztő generátorok, gyártó és kereskedelmi üzemi motorok megelőző karbantartás céljából végzett állapot- monitorozásánál.

Az infravörös képek felfedik a motor hőbélyegét, mely sokat elmond az állapotáról. A motorok állapota fontos szerepet játszik egy üzem működőképességében és az üzemi költségek alacsony szinten tartásában.

Mit szkenneljünk?

A motorok hőprofiljának kialakítását legjobb, ha úgy kezdjük, hogy jó minőségű hőképeket  készítünk normál  üzemben működő motorról. Ez megadja az alkatrészek kiindulási hőmérsékletét. Az infravörös kamera begyűjti az összes kritikus alkatrész hőmérsékletét: motor, tengelykapcsoló, csapágyak és áttétel ház. Ha alacsony terheléssel dolgozunk, akkor egy probléma jelzései elenyészőek. Ezért a hatósági ajánlás legalább 40%-os tervezési terheléssel való járatást ír elő, és minél nagyobb a terhelés, annál jobb. Ha alacsony terhelés mellett vizsgálunk, jegyezzünk fel minden eltérést, még akkor is ha csak kis hőmérséklet különbségben jelentkezik. Ha nő a terhelés, nő a hőmérséklet, és ha fennáll egy hiba, akkor nagyobb terhelésnél nagyobb hőmérséklet különbségre számíthatunk.

Mit keressünk?

Minden motor adattábláján megtalálható a normál üzemi hőmérséklete. Az infravörös kamera nem lát bele a motorba, de a külső felületi hőmérséklet jelzi a belső hőmérsékletet is. A belső túlmelegedés a burkolat hőmérsékletét is emeli. Túlmelegedéskor a tekercselés élettartama csökken, minden 100C tekercshőmérséklet emelkedés a tervezetthez képest 50 %-al csökkenti a tekercs élettartamát, akkor is, ha a túlmelegedés csak időleges.

Ha a motorház közepén a hőmérséklet abnormálisan megnő, a hőkép meg tudja mondani, hogy honnan jön a túlmelegedés, pl. a tekercsből, a csapágyakból, vagy tengelykapcsolóból. Ha a tengelykapcsoló melegszik, akkor az az egytengelyűség sérülését jelzi..

Az abnormális hőmintázatnak három alapvető oka lehet:

  • Nagy átmeneti ellenállású érintkező felületek, egy csatlakozásnál, vagy egy kapcsoló érintkezőinél. A legmelegebb a nagy ellenállás helyén, onnan távolodva egyre hidegebb.
  • Kiegyensúlyozatlan terhelés, akár normális, akár eltér a műszaki adatoktól: egyformán meleg egy fázisban, vagy az áramkör egy túlterhelt / alulméretezett részén. Felharmónikus kiegyensúlyozatlanság is okozhat hasonló hőmintát. Ha az egész vezeték meleg, lehet, hogy alulméretezett, vagy túlterhelt, ellenőrizzük a névleges értéket és a tényleges terhelést az ok meghatározásához.
  • Hibás alkatrészek. jellemzően hidegebbek az épeknél. A legáltalánosabb példa a kiolvadt biztosító. Egy motor áramkörben ez fáziskiesést eredményez, ami költséges kárt okoz a motorban.

Rendszeres vizsgálati eljárást létrehozása, ami magába foglalja az összes kritikus motor/hajtás kombinációról készült hőképeket, összehasonlítva azokat a kiindulási normális üzemű képekkel segít annak eldöntésében, hogy egy túl meleg pont normális-e, vagy nem és javítás esetén igazolhatja annak sikeres voltát.

Kérjen ajánlatot!

YouTube